پیشگامان ادبیات کودک کانادا

 

lyn cook (لین کوک)

یکی از پیشگامان ادبیات کودک و از نخستین زنان نویسنده ی کانادا، لین کوک است که در سال ۲۰۱۸ ، سه ماه بعد از جشن تولد صدسالگی اش در گذشت. او در فاصله ی سال های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۴ حدود بیست و سه کتاب برای سنین مختلف نوشت اما بیشتر به خاطر رمان های تاریخی که برای بچه های ۱۴-۱۰ نوشته معروف است. لین کوک در دهه ی ۱۹۵۰ جز محبوب ترین نویسندگان کانادا بود.

 لین کوک فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو بود و نخستین کتابش را به اسم « زنگ های خیابان فنلاند» زمانی نوشت که کتابدار کتابخانه ی کودکان بود.

کتابخانه ی عمومی تورنتو دست نوشته های او را به عنوان گنجینه ی پیشگامان ادبیات کودک نگه داری می کند.

 

 جایزه پنجاه هزار دلاری برای کتاب تصویری

جوآن شواترز نویسنده و کتابدار کانادایی و سیدنی اسمیت تصویرگر، در سال ۲۰۱۸ برنده ی جایزه ی پنجاه هزار دلاری ادبیات کودکان کانادا شدند. این جایزه هر سال از طرف بانک تیدی به بهترین کتاب های انگلیسی زبان  تعلق می گیرد. بانک تیدی مبلغ جایزه را که در سال های قبل سی هزار دلار بود  در سال ۲۰۱۸ به پنجاه هزار دلار افزایش داده است.

کتاب شهر نزدیک دریاست نوشته ی جوآن شواترز درباره ی پسری است که صبح با صدای دریا از خواب بیدارمی شود، صبحانه می خورد، سر قبر پدربزرگش می رود و کارهای مختلفی در طول روز انجام می دهد و شام ساده ای با خانواده اش می خورد اما در تمام مدت روز به پدرش فکر می کند که مشغول استخراج ذغال سنگ از زیر دریاست. این کتاب تصویری گویا از زندگی روزانه ی یک پسر را در کنار دریا  نشان می دهد.

تصویرگری این کتاب را سیدنی اسمیت انجام داده. او در تصویرهای این کتاب توانسته کنتراست زیبایی بین یک روز درخشان در کنار ساحل و تاریکی زیر زمین ایجاد بکند.

مخاطب این کتاب تصویری کودکان ۹-۵ هستند.

 

 

*** استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.

Contact Us

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید