در اخبار

سه کتاب برگزیده فصل بهار ۱۳۹۹ از سوی دبیرخانه نخستین جایزه‌ی‌ کتاب ماه و سال کودک و نوجوان معرفی و در آیین ویژه‌ای با اهدای مرغک سیمین از صاحبان این آثار قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آئین اهدای جوایز این رویداد که صبح روز ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، سه اثر برگزیده از میان ۱۴ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، ۹۹۸ اثر حائز شرایط بررسی و در مجموع ۱۳۷۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه جایزه انتخاب شدند.

بر این اساس حسین فتاحی، عباس جهانگیریان، آتوسا صالحی، محمود پوروهاب و اسماعیل آذری‌نژاد، ۵ داور نهایی این رویداد در پایان، کتاب «راز جنگل هزار دستان»؛ نوشته لوسی استرینج؛ با ترجمه ندا منعم از انتشارات هوپا را به اتفاق آرا (۴ رأی) حائز شرایط دریافت جایزه‌ی کتاب ماه فروردین اعلام کردند.

کتاب «نخودی نرو تو دیگ آش» نیز سروده افسانه شعبان‌نژاد؛ با تصویرگری زهره پریرخ؛ از انتشارات لوپه‌تو، به اتفاق آرای داوران (۵ رأی) موفق به دریافت جایزه‌ی کتاب ماه اردیبهشت شد.

همچنین کتاب «یک آدم نقاشی کن» نوشته فریبا کلهر با تصویرگری میترا عبداللهی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به اتفاق آرای داوران (۵ رأی) جایزه جایزه‌ی کتاب ماه خرداد ۱۳۹۹ را دریافت کرد.

همچنین در این آئین از ناشران دو کتاب فروردین و اردیبهشت به‌واسطه نشر این آثار قدردانی شد و مجری برنامه توضیح داد بر اساس آئین‌نامه جشنواره در صورت برگزیده‌شدن کتاب‌های کانون (برگزارکننده این رویداد) تنها جایزه به صاحب اثر تعلق می‌گیرد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد – مستقر در معاونت فرهنگی کانون – تا پایان فصل بهار ۱۳۷۰ عنوان کتاب (فروردین ۵۵۰ عنوان، اردیبهشت ۴۱۸ عنوان، خرداد ۴۰۲ عنوان)، از ۷۹ ناشر حوزه‌ی کودک و نوجوان به این دبیرخانه رسید که

از میان آن‌ها ۹۹۸ عنوان شامل کتاب‌های داستان، شعر و نمایش‌نامه در مرحله نخست در اختیار ۲۷ کارشناس انتخاب شده از بین ۱۲۷ کارشناس اولیه گروه‌های بررسی، آثار قرار گرفت.

در نهایت نیز در مرحله پایانی ۱۲ کارشناس کار بررسی و انتخاب کتاب را بر عهده داشتند و ۱۴ اثر را در سه مقطع خردسال، کودک و نوجوان شامل ۶ اثر داستان تألیفی، ۲ اثر داستان ترجمه، ۳ اثر نمایش‌نامه و ۳ اثر شعر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه کتاب ماه فصل بهار انتخاب کردند و در اختیار ۵ داور نهایی قرار دادند.

دبیرخانه جایزه کتاب همچنین اعلام کرده است از میان آثار بررسی شده ۱۵۰ عنوان کتاب (شعر، داستان، نمایش‌نامه) نیز به همراه ۲۸ عنوان کتاب علمی، دینی، تاریخی، موسیقی و مهارت‌های زندگی، با عنوان فهرست سیمین فصل بهار، منتشر خواهد شد.

در بیانیه پایانی گروه داوری که عباس جهانگیریان آن را خواند، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در این اوضاع وانفسای کم‌توجهی به ادبیات کودکان، بار زمین مانده‌ی نهادهای مسئول را به دوش کشیده و با برپایی این جشنواره، قدمی در راه اعتلای ادبیات کودک برداشته است قدردانی شد.

اعضای این گروه داوری، وارد کردن نمایش‌نامه و داستانک به چرخه‌ی داوری جایزه را گامی تازه و ابتکاری در این مسیر عنوان و اظهار امیدواری کرده‌اند که ساز و کار تولید چنین آثاری از سوی نویسندگان و ناشران جدی‌تر گرفته شود.

هیأت داوران در پایان با قدردانی از تلاش‌های همه‌ی نویسندگان، مترجمان، شاعران و نمایش‌نامه‌نویسان، اظهار امیدواری کردند که در جشنواره‌ی فصل‌های بعدی، شاهد آثاری با کیفیت بالاتر باشیم.

جایزه‌ی کتاب ماه و سال کودک و نوجوان هر فصل ادامه می‌یابد و منتخبی از آثار بررسی شده کارشناسان این رویداد، در فهرست‌های خرید کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح تمیم (تأمین محتوای یک پارچه مراکز کانون) قرار می‌گیرد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

یک نظر بدهید

Contact Us

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید